Week 3 - Reisverslag uit Treasure Beach, Zuid-Afrika van Anouk Dijkstra - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Treasure Beach, Zuid-Afrika van Anouk Dijkstra - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

06 April 2015 | Zuid-Afrika, Treasure Beach

Hee lieve lezer!

Alweer een week voorbij. Wat gaat de tijd toch snel helaas. Week nummer 4 zit er aan te komen en dat betekent voor mij helaas alweer de laatste week in de Bleu roof kliniek. Ik hoop natuurlijk ook in mijn laatste week nog veel te kunnen leren en van alles mee te maken, maar met die drukke dagen na pasen gaat dat vast wel goed komen.

Afgelopen week heb ik meegelopen met een van de counselers. Hier komen de patiënten terecht als het niet goed gaat met hun medicijn gebruik. Maar ook het voorlichten van patiënten en ze wijzen op de risico's die de ziekte met zich mee kan brengen is natuurlijk erg belangrijk. Ik vind het ook super leuk om hier bij te mogen zijn.

Woensdag was het vrijwilligers dag. Dat hield in dat we met alle vrijwilligers bij elkaars projecten langs gingen om te kijken hoe dat is. We begonnen bij de bleu roof kliniek. Ik heb de andere vrijwilligers een rondleiding gegeven en van alles vertelt over het project en de dingen die er op een dag gebeuren. Ook leuk om aan jullie te vertellen is het ontstaan van de kliniek. Het gebouw was vroeger een nachtclub met niet zo'n goede reputatie. Deze zijn toen failliet gegaan en heeft de stichting "keep a child alive" het gebouw gekocht. Alicia Keys is onder andere ambassadeur van deze stichting. Zij hebben er voor gezorgd dat de kliniek een start kapitaal tot hun beschikking kreeg en zo een mooie en goede kliniek binnen dit gebouw konden opzetten. Dit is nu alweer een aantal jaar geleden en de kliniek loopt echt super goed.
Maar goed terug naar de vrijwilligers dag. Na mijn project gingen we nog naar vier andere projecten om te kijken hoe het bij hun gaat. Erg leuk om te zien wat andere vrijwilligers doen en hoe hun projecten eruit zien
S'middags waren we optijd weer thuis en moesten we natuurlijk echt even van de zon genieten naast ons zwembad. Ja mensen, bij ons vrijwilligers huisje zit ook een zwembad :D Dus heerlijk bikini aan, drankje erbij. Onze dag was geslaagd!

Donderdag was een hiv test dag voor kinderen. Ouders kunnen hun kinderen dan preventief gratis laten testen. Ze zijn er dan een hele ochtend. Er word uitgelegd wat er in je lichaam gebeurt als je hiv of aids hebt op een super leuke manier wat voor kinderen goed te begrijpen is. Ook doen ze veel spelletjes met ze en krijgen ze goed te eten. Maar er moet natuurlijk ook worden getest. Het is eigenlijk heel eenvoudig maar voor kinderen natuurlijk niet leuk. Ze krijgen een klein vinger prikje. Het druppeltje bloed word op een test strookje gedaan en daar doen ze een druppeltje test vloeistof overheen. Aan de kleur kunnen ze dan gelijk zien op ze hiv positief of negatief zijn.
Als ze positief zijn word er natuurlijk gelijk ingegrepen en worden ze doorgestuurd naar een arts. Als de test negatief is mag het kind direct weer mee naar huis.

S'middags mochten we eerder naar huis. Omdat Janny (de vrouw waar ik elke mee heen en terug rijdt) op vakantie ging. We werden afgezet bij het strand waar we de hele middag genoten van de zon. Zelfs nog een duikje genomen in de oceaan. En we dronken nog een cocktail om ons paas  weekend in te luiden. Als avond eten hadden we tappas gemaakt. Het was echt heerlijk en super gezellig. S'avonds gingen we naar een club (Tiger-tiger) ongeveer een half uurtje rijden bij ons vandaan. We waren pas om 5uur weer thuis. Dus jullie begrijpen vast dat het er heeeel erg gezellig was.

Een beetje brakjes stapte ik de volgende dag in de auto om op safari te gaan voor een weekend. We waren met 5 vrijwilligers en gids Cameron. Tijdens de middag safari hadden we gelijk al 4 van de "big 5" gespot. Namelijk de neushoorn, leeuw, buffel en olifant. S'avonds gingen we heerlijk braaien (Afrikaans voor bbq'en) en daarna optijd op bed. De volgende dag zaten we om 6uur alweer in de auto voor onze ochtend tour. Na anderhalf uur hadden we pas echt geluk. Een groepje van 5 of 6 leeuwen kwamen we tegen. Echt zooo bijzonder!! Ze liepen op ongeveer 2 of 3 meter afstand rond onze auto. We waren allemaal onder de indruk inclusief gids Cameron. We reden nog tot ongeveer twee uur door het park en gingen toen naar onze backpackers in St.Lucia. Het was een echte zulu backpackers. Waar we in super leuke hutjes sliepen, je moest op je knieën naar binnen kruipen zo klein was de ingang. We werden verwelkomt met een echte traditionele zulu dans. Echt super om te zien. Na het eten gingen we nog even het dorpje in om gezellig een wijntje te drinken in een lokale pub. Daarna kruipen we ons hutje in om een poging te doen om te slapen maar met z'n drieën is het echt niet te doen zo warm! De volgende ochtend maken we nog een boot tocht en spotten we nog krokodillen en nijlpaarden. Rond de middag vertrekken we weer richting Durban. Eenmaal thuis hadden de meiden speciaal voor mij een mini brunch gemaakt van al het lekkers wat ze hadden gemaakt voor pasen. Omdat ik het zo jammer vond dat ik niet mee kon paas brunchen die ochtend. Echt super lief!!

Vandaag, tweede paasdag dus. Zijn we naar de boulevard geweest en hebben we fietsen gehuurd. Echt leuk om weer even te fietsen, en tegelijkertijd mensen kijken want dat is hier echt het aller leukste. Durban heeft zo veel verschillende soorten mensen en culturen, dat je het gevoel hebt in India, Afrika en Amerika te zijn. Echt apart.

Morgen gaat dan echt mijn laatste weekje bleu roof beginnen en ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden van alles.

Veel liefs en een paas knuffel uit Durban. Xxx

• 07 April 2015 - 14:58

Henny:

Lieve Anouk.
    Volgens mij kan je net zo leuk werken als schrijven.
    Zoveel leuke uitstapjes maak je mee.
    Fijn om te lezen. Geniet nog van deze week.
    De rest komt later.
    Groet