week 4 en 5 - Reisverslag uit Treasure Beach, Zuid-Afrika van Anouk Dijkstra - WaarBenJij.nu week 4 en 5 - Reisverslag uit Treasure Beach, Zuid-Afrika van Anouk Dijkstra - WaarBenJij.nu

week 4 en 5

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

20 April 2015 | Zuid-Afrika, Treasure Beach

Lieve lezer,

Dit is alweer het verslag van week 4 en 5. Mijn eerste maand en project zit er dus definitief op. Echt heel jammer want ik had het in de kliniek natuurlijk erg naar mijn zin ondanks dat ik er als enige Nederlander en enige vrijwilliger was.

Op vrijdag gingen mijn 40 zelf gebakken appelflappen en ik naar de kliniek voor de aller laatste dag. Het was een rustige dag, dat was wel fijn want er was daarom genoeg tijd om nog even uitgebreid met iedereen te kletsen en foto's te maken. Tussen de middag zette ik mijn appelflappen op tafel en binnen no-time was alles op. Het is hier blijkbaar heel normaal om gelijk 2 of 3 te pakken in plaats van te verdelen zodat iedereen wat heeft. Echt verbazingwekkend!! Maar verder was het een geslaagde dag.

De helft van mijn sponsor geld wat ik had opgehaald met mijn brownie actie gaat naar de Bleu roof kliniek. Zij zijn al een hele tijd aan het sparen voor een apparaat om hun medische gereedschap mee schoon te kunnen maken. Nu moeten ze dat nog steeds uit besteden en dat kost erg veel geld. Het bedrag was al bijna bij elkaar maar met mijn geld kon het apparaat eindelijk echt worden aangeschaft.

Vrijdag smiddags hadden de andere meiden een braai (een Afrikaanse bbq) georganiseerd als afsluiting van hun periode in de trauma unit. Er was eten en drinken in overvloed en het werd echt een mega gezellige avond.

Zaterdag was eigenlijk de laatste dag dat we nog wat leuks konden doen met z'n allen omdat de andere meiden zondag hun tas moesten in pakken. We zijn s'ochtends naar het strand geweest (eindelijk begint het kleurtje te komen). S'middags naar Galeria (een grote shopping mall) en Savonds naar een concert in de stadstuin van Duran. Jeremy Loops was de main act. Ik zou hem echt ff youtuben als ik jou was!! Echt een goede artiest. Het was een geslaagde en mega gezellige avond.
Maandagochtend gingen we de andere twee meiden uitzwaaien, was best wel even een lastig momentje hoor...we konden zo goed met elkaar opschieten en het waren echt hele leuke meiden! Maar nu ben ik nog alleen met Roos, en ook met haar ga ik mijn tweede maand zeker overleven.
Nadat we de meiden hadden uitgezwaaid begon de eerste dag op mijn nieuwe project.
Komende maand ben ik te vinden in het Wentworth victim vriendly centre. Of te wel, de trauma unit. Je moet het zien als een aparte afdeling binnen het politiebureau. Mensen kunnen hier terecht met allerlei problemen. Van kleine incidenten tot grote problemen zoals, misbruik, mishandeling of verkrachting. Ook is er naast het politiebureau een kleiner gebouw dat de shelter heet. Dit is een save house waar vrouwen en kinderen tijdelijk kunnen worden opgevangen. In Nederland hebben we ook zoiets maar dat heet dan "Blijf van mijn lijf huis". Op dit moment zitten er 2 jonge moeders in het huis met allebei een zoontje van twee. Zij zitten op dit moment in het save house omdat de situatie thuis onhoudbaar was door mishandeling. Ze mogen hier maximaal 6 maanden blijven.

Dinsdag zijn we naar de day care geweest. Dit is eigenlijk een soort klasje voor de kindjes van 2,5 t/m 6 jaar. Echt super leuk om daar te helpen zo af en toe.
Woensdag ochtend hebben we geholpen in "John Dunns" Dit is een bejaarde tehuis. En je snapt natuurlijk wel dat ik me er meteen op mijn plek voelde daar tussen de Afrikaanse granny's. We mochten bij een kerkdienst zijn en we hielpen ze bij het knutselen. Echt leuk!
In de avond was er voor de zoveelste keer load chadding. Dat betekent dat hier zomaar de lichten uit gaan voor twee, drie of soms zelfs voor 4 uur om stoom te besparen. Echt bizar en natuurlijk reuze irritant als je nog moet koken want dat kan dan dus plotseling niet meer. Maar achh brood bij kaarslicht heeft ook wel weer iets gezelligs.

Donderdag ben ik veel in de trauma Unit geweest. En vrijdag hadden we een meeting in de community hal. Het was een meeting met jongeren om te discussiëren over problemen onder jongeren in de community. We gingen in kleine groepjes hier over praten. We hebben het gehad over drugs, geweld, rasicme, tienerzwangerschap en verkrachting. Best heftige onderwerpen, maar het is goed dat er via deze weg door de jongeren zelf wordt gezocht naar een oplossing voor deze problemen.

En dan is het alweer weekend!
Ik weet niet of jullie er wat van mee gekregen hebben maar het is op dit moment een beetje onrustig in Durban. Geweld en gevechten tussen Zuid Afrikanen en mensen uit andere Afrikaanse landen zoals Mozambique, Malawi en Congo. Dat betekent dus dat wij erg voorzichtig moeten zijn en niet zomaar overal heen kunnen gaan.
Daarom zijn wij zaterdag naar een grote shopping mall geweest in Durban noord. Het was echt zo groot dat we bijna niet wisten waar we moesten beginnen. En toen we rustig aan het winkelen waren viel opeens weer het licht uit en was er dus weer load-chadding voor twee uur. Maar na twee uur gingen alle winkels gelukkig weer open en konden we weer verder shoppen. Echt gek dat dat hier zomaar kan. S'avonds nog even een drankje gedronken en een dansie gedaan. En zondag hebben we heerlijk een dagje niks gedaan.

Nu alweer aangekomen bij week 6, niet te geloven dat ik al op de helft ben! Maar heb gelukkig ook nog heel wat weekjes te gaan. Moet er ook nog niet aan denken om nu al weer weg te moeten. Al mis ik iedereen natuurlijk wel heel erg.

Nou ik hoop dat je weer helemaal op de hoogte bent.

Liefs vanuit Durban -xxx-

  • 20 April 2015 - 21:47

    Renskje:

    Lieve lieve Anouk,

    Eindelijk een momentje om al je fijne reisverhalen te lezen!

    Wat mag jij ontzettend trots zijn op je zelf en wat ben ik blij dat ik zo fantastische vrouw als jou ken!!!

    Lieve Anouk ik wens je nog hele fijne weken & zodra je terug bent moeten we snel afspreken

  • 20 April 2015 - 22:24

    Ietje:

    Iieve anouk

    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt daar.
    Wat een mooie belevingen! Echt super!

    Heel erg veel succes daar nog de laatste maand,
    maar volgens Mij gaat dat zeker lukken
    Heel veel plezier
    En pas goed op jezelf daar he

    Kus

  • 20 April 2015 - 22:37

    Tessa:

    heey schat !

    Wat kan jij mooi schrijven ik lees altijd met plezier je verhalen
    Ik lees dat je het super na je zin hebt en ik weet zekker dat ze heel blij met je Zijn daar! Heel veel succes en natuurlijk heel veel plezier daar nog

  • 20 April 2015 - 22:39

    Tessa:

    Dikke kus en knuffel van mij

  • 20 April 2015 - 23:08

    Ome Ton:

    Hoi Anouk,

    Leuk om je berichtje weer te lezen. Blijf genieten.

  • 20 April 2015 - 23:12

    Gusie:

    Goh Anouk, wat maak jij superveel mee! En heftige dingen allemaal. Pas goed op jezelf he!!
    Lieve groeten en dikke kus!!!

  • 02 Mei 2015 - 13:48

    Eiske:

    Lieve Anouk,

    Wat een mooie verhalen, geweldig om te lezen! Je schrijft met zoveel enthousiasme, leuk is dat.
    Oma heeft inmiddels je prachtige kaart gekregen en is natuurlijk super trots op wat jij daar allemaal doet,
    en niet alleen oma, wij allemaal.
    Dikke knuffel vanuit Noorderhoogebrug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Hallo lieve volgers! Mijn nieuwe reis en avontuur gaat beginnen. Drie maanden naar Zuid-Afrika om mijn droom uit te laten komen. Tijdens deze bijzondere en heftige periode kun je me volgen via dit blog. Liefs Anouk

Actief sinds 23 Juni 2014
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 5771

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 16 Juli 2016

Suriname

15 Maart 2015 - 03 Juni 2015

Zuid-Afrika

23 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

11 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Uganda

Landen bezocht: